Spa for hjernen

 

Med skrekk og gru tenker jeg tilbake til yogalærer-utdannelsen jeg tok for 20 år siden. I fire uker bodde jeg på et kloster-liknende sted. Det verste var ikke abstinensene på kaffe og sjokolade (etter en uke mottok jeg nemlig instant espressopulver i posten fra min mor). Nei, det verste var meditasjonene!

 

Å skulle skru av tankene og konsentrere meg kun på pusten, og samtidig være våken, viste seg å være umulig for meg.

 

Siden den gangen har jeg trøstet meg med at hvis jeg bare tillater det, sørger hjernen for sin egen down-time. Man kommer også i meditative tilstander ved å klappe katten, gå en tur eller holde på med en hobby.

 

Men det finnes et magisk øyeblikk til som er som et hverdags-spa for hjernen:

 

Det er det øyeblikket som oppstår rett etter at du har gjennomført noe intenst eller krevende.

 

Det øyeblikket der du har avsluttet et møte eller sendt av gårde et viktig dokument.

 

Øyeblikket der du setter deg i bilen etter å ha levert barna, eller lukket døra etter at siste gjest har dratt.

 

Jeg kalle disse for i-mellom-øyeblikk.

 

I-mellom-øyeblikk er som en mini-meditasjon i hverdagen. Små pauser som bare skjer. Det beste av alt – du trenger ikke å gjøre noen ting. Her er det ingen krav om å fokusere på pusten eller å jobbe med avspenningsøvelser.

 

Nei, det viktigste er bare at du verner om øyeblikket. Ikke hast videre. Len deg heller tilbake og nyt stillheten i et par sekunder, både i hodet og rundt deg.

 

 

Til deg som vil leve, lede og levere best mulig.

- Elke

 

Close

50% Complete

Få 3-Minutters Påfyll

direkte i din innboks. Hver uke. For at du lykkes!