Hvordan trene mental utholdenhet?

 

For et par uker siden snakket vi om hvordan du kan utvikle din mentale styrke. Men hva med mental utholdenhet? Er det en forskjell mellom de to?

 

Jeg definerer mental utholdenhet som mental styrke brukt over tid. Mental utholdenhet krever repetisjon, fokus og målrettet handling over tid. Mental styrke er noe du utøver her og nå, men utholdenheten din utvikles først når du viser mental styrke gjentatte ganger.

 

For å utvikle mental utholdenhet må vi overstyre hjernens forkjærlighet for øyeblikkelig belønning. Utholdenheten forbedres kun når vi egentlig har lyst til å gi opp. De gangene vi mister motet, fremgangen og motivasjonen. Øyeblikkene vi føler at dragningen mot målet har blitt borte, selv om vi innerst inne vet av vi burde fortsette. Veien føles bare så mye tyngre enn da vi begynte.

 

Det er da vi trenger mental utholdenhet.

 

Nøkkelen for mental utholdenhet er gode rutiner. Rutiner som du har etablert på forhånd, før du møter trinnet der nesten alt stopper opp. Der hvert steg er så uendelig tungt. For det trinnet, den fasen, kommer alltid.

 

Da trenger du gode rutiner – hva er egentlig det?

 

De beste rutinene for å utvikle mental utholdenhet handler om din prosess. Under finner du en enkelt prosess som kan være til hjelp.

 

  • Sett deg en intensjon og et mål for dagen. (Du kan laste ned mitt fokus-ark her)
  • Fullfør det som har vært ditt mål for dagen. Selv om kvaliteten muligens trenger en revisjon senere, så har du gjort det du kunne der og da. Du signaliserer til hjernen (og omverden) at du leverer.
  • Anerkjenn din innsats fremfor dine resultater.

 

Vi kan alle trene vår mentale utholdenhet. Nøkkelen er å være forberedt på at både din motivasjon og dine resultater vil variere over tid. Gode rutiner for hvordan ikke gi opp i tøffe perioder er den beste forberedelsen.

 

Til deg som vil leve, lede og levere bedre.

- Elke

Close

50% Complete

Få 3-Minutters Påfyll

direkte i din innboks. Hver uke. For at du lykkes!