Om skomakerens barn

coaching selvledelse Aug 20, 2021

Her om dagen hørte jeg om en organisasjon som leverer lederutvikling på høyt nivå med stort sett veldig fornøyde kunder. Dessverre viser organisasjonens arbeidsmiljøundersøkelse at det ikke står like bra til på hjemmebane. De ansatte er overarbeidet og føler seg for lite sett. Motivasjonen for jobben henter de fra faget og kundene, ikke fra miljøet rundt seg.

 

Skomakerens barn fenomenet er ikke ukjent, og det er mange grunner til at det blir slik. Tross alt er kundefokus direkte relatert til bedriftens overlevelse. Noen ledere synes kanskje også at det er mer givende å fokusere eksternt. Belønningen er nokså direkte og målbar i kroner og øre. Fornøyde ansatte derimot er en langsiktig investering. Alle vet at det er lurt. Ja, kanskje til og med et must, men i hektisk hverdag der KPIer skal nås, er det nettopp det langsiktige, som ikke er direkte målbart, som blir raskest prioritert ned. Faktisk merker vi effekten av fornøyde ansatte og et godt arbeidsmiljø først når vi ikke har det.

 

Men skomakerens barn fenomenet finnes ikke bare i organisasjoner. Vi har lett for å gå i fella selv. For er det ikke sant at det ofte er mye lettere å hjelpe andre å lykkes enn å ta seg selv i nakkeskinnet og dra seg fremover?

 

Skomakerens barn fenomenet forklarer kjernen i utfordringen med selvledelse:

Vi er nemlig både skomakeren og barnet.

 

Nettopp derfor er det så virkningsfullt å dele våre mål og utfordringer med en velmenende tredjepart. Det eneste vi må passe på når vi lar en annen være skomaker er at vedkommende selv er godt skodd.

 

Til deg som vil leve, lede og levere best mulig.

- Elke

Close

50% Complete

Få 3-Minutters Påfyll

direkte i din innboks. Hver uke. For at du lykkes!