Om de siste 20 prosentene

 

Forfatter Anne Lamott kaller perfeksjonisme «the voice of the opressor», stemmen som holder oss nede. Vi føler at ingenting er bra nok og sliter oss ut i prosessen.

 

Én måte å motvirke dette, er å tenke at 80% er godt nok. Men denne ideen må ikke blandes med 80/20-regelen som sier noe helt annet, nemlig at stort sett 80% av våre resultater forårsakes av 20% av vår innsats. Med andre ord; alt vi gjør er ikke like viktig. Dette gjelder både på privaten og i jobben.

 

Perfeksjonisme er derfor best forstått i lys av 80/20-prinsippet.

 

For å bestemme oss om vi skal gi alt eller ikke, må vi spørre oss om denne aktiviteten er en del av våre essensielle 20%: Er dette noe som vil ha stor betydning for min personlige og profesjonelle fremgang?

 

Kun hvis svaret er «ja», er det lurt å investere ekstra tid og energi med god samvittighet.

 

Nøkkelen til å motvirke stress og tidspress som følger perfeksjonisme er en beinhard 80/20 analyse. Vær perfeksjonist på de få tingene som virkelig betyr noe. Vær generalist på resten.

 

Til deg som vil leve, lede og levere best mulig.

- Elke

 

P.S: En av de mest undervurderte aktivitetene som gir eksepsjonell avkastning er søvn. Forsker Matthew Walker argumenterer grundig og overbevisende hvorfor 8 timers nattesøvn burde være en del av våre essensielle 20 prosent. Boken hans heter «Hvorfor vi sover», og jeg anbefaler den på det varmeste.

Close

50% Complete

Få 3-Minutters Påfyll

direkte i din innboks. Hver uke. For at du lykkes!