Hvordan lykkes med nye mål

 

Høsten er i gang. Kontorene fylles igjen og vi tenker fremover. Hvem er vi sammen? Hvor vil vi? Hva er viktig nå?

 

En perfekt tid til å se på målene sine, evaluere de gamle og sette seg nye.

 

Mål fungerer som sekunderinger og sjekkpunkter på veien til noe større. Visjonen til selskapet. Visjonen vi har for livet.

 

Nettopp derfor kan vi ikke ta lett på prosessen. Vi kan ikke bare sette et hårete omsetningsmål og håpe at hele organisasjonen iler ivrig av gårde. Likeså er det til lite nytte å kjøpe nye joggesko og håpe at den dårlige samvittigheten vil sparke oss ut av sofaen.

 

Nei, et mål kan sammenliknes med et isfjell: Det meste og viktigste skjer under overflaten. Toppen av isfjellet er resultatet av målene våre. Under overflaten skjer forvandlingen målene gjør med oss.

 

For å oppnå våre mål må vi betale en pris. Vi må bli til den personen eller det selskapet som kan oppnå dette målet. Og det er her problemene oppstår. Identiteten vår henger ofte etter.

 

Når vi sliter med å oppnå våre mål er det ikke fordi vi er late eller mangler viljestyrke.

 

Grunnen er at vi (A) enten tror at jobben mot dette målet gjør at vi blir til noen vi ikke ønsker å bli, eller (B) at vi tror måloppnåelse krever at vi blir til noen vi innerst inne ikke har troa på at vi kan bli.

 

Står du fast i enten (A) eller (B) spør deg selv: «Stemmer virkelig dette?» Som oftest er det bare gamle, utgåtte sannheter som prøver å holde oss tilbake i det trygge og kjente.

 

Til deg som vil leve, lede og levere best mulig.

- Elke

Close

50% Complete

Få 3-Minutters Påfyll

direkte i din innboks. Hver uke. For at du lykkes!